Opintojaksolla opiskelija vahvistaa taitoja rakentaa yhteisöllisiä toimintatapoja verkkovälitteisesti toteutettuun työhön tai koulutukseen. Koulutuksen aikana jokainen tutustuu ja käyttää erilaisia yhteisöllisiä työn kehittämiseen ja pedagogiikkaan liittyviä menetelmiä ja verkkotyökaluja, sekä kerää ja jakaa kokemuksia niiden käytöstä.
Opintojakson keskeiset sisällöt:
- Kohtaava läsnäolo ja ryhmänä verkossa: toimiminen ja ohjaaminen
- Työn kehittämisen suunnitelma ja koulutuksen pedagoginen käsikirjoitus
- Yhteistuottaminen: kirjoitus, mediat ja esitys, ideointi, valinta ja äänestys
- Digitaaliset työ- ja oppimisympäristöt
Opinnoissa vahvistetaan osallistujien yhteisö- ja sosiaalipedagogista osaamista.
Mottona: ”Olemme innostuneet toimimaan yhteisöllisesti verkossa ja arvioimaan sekä suunnittelemaan verkkotyötämme jatkuvan kehittämisen menetelmin”.
Yhteisöllisillä menetelmillä tarkoitetaan valmiuksia käyttää sellaisia menetelmiä verkossa, joissa kehittäminen ja työskentely tapahtuu ryhmän yhteisessä toiminnassa. Osallistavilla menetelmillä tarkoitetaan tapaa aktivoida opiskelijoita osallistumaan yksin ja yhdessä aktiivisesti oppimisprosessiin mm. tiedon tuottamiseen, ryhmäprosesseihin verkossa, keskusteluihin, valintoihin, vertaistukeen ja vertaisarviointiin.
Kenelle?
Opintojakso sopii yhteisöllisestä verkkotyöskentelystä kiinnostuneille, jotka haluavat saada valmiuksia käyttää osallistavia menetelmiä. Koulutus soveltuu esim. järjestö- ja nuorisotyöntekijöille, vapaansivistystyön henkilöstölle, koulutussuunnittelijoille ja muille etä-opetusta ja etätyötä tekeville ja suunnitteleville.
Lisätiedot
Opiskelijan tulee varustautua tietokoneella, hyvällä nettiyhteydellä, mikrofonilla ja kuulokkeilla. Jaksolla käytetään Humakin verkko-oppimisympäristöä Hoodlea, sosiaalista mediaa ja webinaarisovelluksia.
Lue aiheesta lisää artikkelista Yhteisölliset osallistavat menetelmät verkkokoulutuksissa
– täydennyskoulutus vapaan sivistystyön henkilöstölle, s.68.