Seikkailukasvatus taso 1, 22 op -osaamiskokonaisuus- TÄYNNÄ

Opintokokonaisuus varattiin loppuun nopeasti. Olemme pahoillamme, ettei paikkoja ollut riittävästi kaikille halukkaille. Voit ilmoittautua jonotuspaikalle sähköpostitse avoinamk@humak.fi.

Seikkailukasvatuksen taso 1 -osaamiskokonaisuudessa opinnot alkavat seikkailukasvatuksen perusteista. Tavoitteena on antaa osallistujille käytännön taidot suunnitella, tuottaa ja toteuttaa tavoitteellisia ja toiminnallisia prosesseja kasvattamisen ja ohjaamisen apuvälineenä. Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat kehittää toiminnallisen ja elämyksellisen ohjaamisen taitojaan. Opinnot toteutetaan seikkailullisessa ympäristössä ja aktiviteeteissa (pelit ja leikit, matalat köysiradat, melonta ja retkeily), mutta tiedot ja taidot ovat sovellettavissa laajalti erilaisiin toiminnallisiin menetelmiin.

Opinnoissa seurataan käytännössä elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita, jossa oppiminen tapahtuu kolmikannassa: yksilö – ryhmä – ympäristö. Opiskelijoiden rooli opintojen eteenpäin viemisessä on keskeinen. He ottavat käytännön vastuuta opintojen aikana taitojensa ja kykyjensä mukaan mahdollisimman paljon lehtoreiden toimiessa toiminnan ylläpitäjinä ja suunnan näyttäjinä. Opintojen tuloksena on asiantuntija, joka pystyy opintojakson päätyttyä itsenäisesti toteuttamaan seikkailukasvatuksellisia prosesseja.

Opinnot keskittyvät seikkailukasvattajan ohjaaja-, laji-, ympäristö- ja turvallisuustaitoihin. Opintojen suorittaminen edellyttää opintojen käytännön toteutuksen näkökulmasta riittävää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä toimintakykyä. Opiskelijan tulee pystyä toimimaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja ryhmissä, osallistumaan sekä lyhyille että pidempikestoisille, useamman päivän mittaisille melonta- ja maastovaelluksille sekä toimimaan vastuullisesti ja turvallisuutta edistävällä tavalla.

Seikkailukasvatuksen avoimen AMK:n opinnot on suunniteltu laaja- alaisesti ohjaamisen ja johtamisen ammattilaisille. Ne sopivat täydennyskoulutukseksi kasvatuksen, nuorisotyön ja opetusalan ammattilaisille, mutta myös elämysmatkailun ja turismin parissa työskenteleville.

Seikkailukasvatuksen tason 1 opintoja on mahdollisuus jatkossa laajentaa Seikkailukasvatus tasot 2 ja 3 opinnoilla. Ne kehittävät edelleen seikkailukasvattajan elämyksellisen ja kokemuksellisen ohjaamisen ja prosessin tuottamiseen liittyviä taitoja.

Kouluttajina seikkailukasvatuksen huippuosaajat

Opetushenkilökunta on korkeasti koulutettuja ja kokeneita ulkoilmaihmisiä, niin teknisten lajitaitojen, turvallisuusosaamisen, ympäristönhallinnan kuin ohjaamisenkin saralla.

  • Jussi Hynninen: Liikuntatieteiden maisteri LitM. ISIA hiihdonopettaja ja kouluttaja, lumiturvallisuuskouluttaja, melontaopas
  • Sini Lahti: Yhteisöpedagogi (ylempi AMK), erä- ja luonto-opas, ISIA hiihdonopettaja, lumiturvallisuuskouluttaja, melontaopas
  • Miia Riihimäki: MA Transcultural European Outdoor Studies, liikunnanohjaaja, toimintaterapeutti, melontaohjaaja
  • Kai Lehtonen: KM, erityisluokanopettaja, melontakouluttaja, vaellusopas, lumiturvallisuuskouluttaja

Osaamiskokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot

  • Johdatus seikkailukasvatukseen, 2 op
  • Kokemuksellinen oppiminen, 5 op
  • Ohjaaminen ja toiminnalliset menetelmät, 5 op
  • Lajitekniset taidot seikkailukasvatuksessa, 5 op

Kenelle?

Seikkailukasvatuksen avoimen AMK:n opinnot sopivat täydennyskoulutukseksi erilaisen ohjaamisen tai ohjaamiskokonaisuuksien suunnittelun parissa toimiville, kuten kasvatuksen, nuorisotyön ja opetusalan ammattilaisille, mukaan lukien myös elämysmatkailun ja turismin parissa työskentelevät.

Ennakkovaatimukset

Opinnoissa edellytetään opintojen käytännön toteutuksen näkökulmasta riittävää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista toimintakykyä. Opiskelijan tulee pystyä toimimaan sekä lyhyillä että pidempikestoisille, useamman päivän mittaisille vaelluksille (melonta – ja erämaavaellus) sekä toimimaan vastuullisesti ja turvallisuutta edistävällä tavalla. Normaali fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen suorituskyky riittää opintojen suorittamiseen.

Kustannukset

Osaamiskokonaisuuden hinta on 300 euroa, joka maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisäksi:

  • Opiskelijat vastaavat henkilökohtaisesta varustuksesta
  • Humak antaa käyttöön ryhmävarusteet, kuten keittimet, teltat, tarpit ja melontavarusteet
  • Tarpeelliset vakuutukset ja matkat oppimisympäristöihin opiskelijat kustantavat itse, Humakin vastuu kattaa toiminnan opintojen aikana
  • Koulutuskokonaisuuden toteutuspaikoilla Haagassa ja Röykässä on tarjolla ruokailumahdollisuus
Koulutus Avoin AMK
Toteutustapa Kontaktiopetus, jossa seikkailukasvatukseen liittyvät keskeiset teoriat ja maastojaksoilla tapahtuva opetus täydentävät toisiaan. Koulutusta tukee käytäntöön kiinteästi kiinnittyvät itsenäiset tehtävät.
Toteutusaika 01.04.2024-15.12.2024
Aikataulut Osaamiskokonaisuuden ennakkotehtävät lähetetään osallistujille ilmoittautumisen jälkeen. Osaamiskokonaisuuden ennakkotehtävät avautuvat osallistujille 1.4.2024 Hoodle- alustalla.

Osaamiskokonaisuuteen kuuluu neljä lähijaksoa:

1.  lähijakso: 08.05.2024-12.05.2024 Helsingin kampus

  • Opetus tapahtuu Helsingin kampuksella Haagassa osoitteessa Ilkantie 4, 00400 Helsinki.
  • Melontakoulutus tapahtuu Röykkä Resort alueella Kiljavan Sääksjärven vesillä, Parantolantie 88, 05100 Nurmijärvi

2. lähijakso: 05.06.2024-09.06.2024 Helsingin kampus

  • Opetus tapahtuu Helsingin kampuksella
  • Melontakoulutus tapahtuu Röykkä Resort alueella Kiljavan Sääksjärven vesillä

3. lähijakso: 07.08.2024-11.08.2024 Melontavaellus

  • Lähijakson lähtö ja paluupaikka Röykkä Resort
  • Melontavaellus toteutetaan Tammisaaren Saariston Kansallispuistossa

4. lähijakso: 16.09.2024-20.09.2024 Erämaavaellus, Hammastunturin erämaa

  • Lähijakson lähtö- ja paluupaikka Neste Saariselkä, Kiveliöntie 8, 99830 Saariselkä, parkkipaikka
  • Erämaavaellus toteutetaan Hammastunturin Erämaa-alueella

Huomio! Pidätämme oikeuden muutoksiin aikatauluissa.

Ilmoittautumisaika Ilmoittautuminen opintoihin alkaa maanantaina 29.01.2024 klo 7.00 ja päättyy 08.04.2024.

Opiskelupaikkoja 18 kpl. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Vastuuhenkilö Koulutussisältöihin liittyvät tiedustelut: Jussi Hynninen (jussi.hynninen@humak.fi, p. 050 439 9312) 
Neuvonta Avoimen AMK:n opintoihin, ilmoittautumiseen, maksuihin, todistuksiin liittyvä neuvonta:
avoinamk@humak.fi
p. 029 451 9230

HUOMIO! Humakin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua verkkokaupassa avoimeen AMK:hon varatuille opiskelupaikoille.

1. Johdatus seikkailukasvatukseen, 2 op

Tavoite
Opiskelija

  • tutustuu seikkailukasvatuksen perusteisiin, kehitykseen ja nykytilaan
  • hahmottaa seikkailukasvatuksen mahdollisuudet erilaisilla työkentillä

Sisältö
Opiskelija perehtyy seikkailukasvatuksen perusteisiin, kehitykseen ja nykytilaan. Kurssin tavoitteena on hahmottaa seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia erilaisilla työkentillä. Kurssilla perehdyt siihen, mitä seikkailu tarkoittaa seikkailukasvatuksellisessa kontekstissa sekä siihen, mitä suomalainen seikkailukasvatus on. Lisäksi perehdyt seikkailukasvatuksen moninaisiin työkenttiin, kuten nuoriso- ja järjestötyöhön, kasvatukseen ja koulutukseen, hyvinvointia edistävien palveluiden tuottamiseen sekä luonto- ja elämysyrittäjyyteen.

Osio suoritetaan itsenäisesti verkossa.

2. Kokemuksellinen oppiminen, 5 op

Tavoite
Opiskelija

  • tuntee seikkailukasvatuksen ja toiminnallisten menetelmien pedagogiikan teoreettisen viitekehyksen
  • tunnistaa luonto- ja ympäristökasvatuksen osana kokemuksellista oppimista ja seikkailukasvatusta
  • oppii perusteet seikkailullisen toiminnan suunnittelusta ja toteuttamisesta
  • tiedostaa turvallisen oppimisympäristön sekä psyykkisen, sosiaalisen ja fyysisen turvallisuuden merkityksen oppimisen kannalta

Sisältö
Opiskelija

  • ymmärtää kokemuksellisen oppimisen teoreettisen peruskehyksen. Kurssilla keskitytään toiminnallisten menetelmien, elämyspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen perusteisiin, keskeisiin käsitteisiin ja käytännön sovelluksiin.
  • hankkii perusymmärryksen pedagogisista prosesseista ja reflektoinnista kokemuksellisessa oppimisessa.

3. Ohjaaminen ja toiminnalliset menetelmät, 5 op

Tavoite
Opiskelija

  • ymmärtää keskeiset ryhmäytymiseen, ryhmärooleihin ja ryhmädynamiikkaan liittyvät teoriat ja osaa soveltaa niitä ohjaustilanteessa
  • hallitsee ohjaamisen perusteet, tiedostaa erilaiset ohjaustyylit ja osaa toimia eri tilanteissa erilaisten ryhmien kanssa
  • osaa soveltaa ammattialan tietoperustaa ohjaustilanteiden suunnittelussa ja perustella tekemiään valintoja
  • osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja toiminnallisia ohjaustilanteita

Sisältö
Opiskelija

  • oppii metodeja turvallisen ja tavoitteellisen ryhmän rakentamiseksi
  • huomioi fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden osana ryhmän ohjaamista
  • suunnittelee, toteuttaa ohjaustilanteen valitun kohderyhmän kanssa.

4. Lajitekniset taidot seikkailukasvatuksessa, 10 op

Tavoite
Opiskelija

  • oppii seikkailuaktiviteettien perustaitoja ja hankkii tietoa retkeilystä, vaelluksesta, melonnasta ja suunnistuksesta
  • osaa käyttää ja huoltaa aktiviteetteihin tarvittavaa välineistöä ja -varusteita
  • tunnistaa seikkailuaktiviteetteihin liittyvät turvallisuus- ja riskitekijät
  • hankkii kokemusta seikkailuaktiviteettien ohjaamisesta
  • osaa edistää kestävää kehitystä seikkailukasvatustoiminnassa

Sisältö
Opiskelija

  • perehtyy erilaisiin seikkailu- ja ulkoilmaopetuksen toimintoihin
  • hankkii teknisiä perustietoja ja -taitoja erilaisista aktiviteeteista ja saa kokemusta ulkoilma-aktiviteettien ohjaamisesta
  • oppivat keskeiset turvallisuusmenettelyt ja perusteet riskien arvioinnista
  • tutustuu erilaisissa ulkoilma-aktiviteeteissa käytettäviin välineisiin ja varusteisiin
  • oppii edistämään kestävää kehitystä ulkoilma-aktiviteeteissa.