Pelikasvatus nuorisotyössä 2, 5 op, syksy 2022

Opintojaksolla perehdytään pelitoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen nuorisotyössä sekä pelinkehittämisen, roolipelaamisen ja pelillistämisen perusteisiin. Opintojaksolla nuorten pelaaminen nähdään kaikille sopivana ja mukavana harrastuksena. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aiempaa tietoa pelitoiminnasta eikä Pelikasvasvatus nuorisotyössä 1 -opintojakson suorittamista.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaisesti.

Kenelle?

Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan.

Lisätiedot

Humakin avoimen AMK:n tarjonnassa keväällä 2023 on myös opintojakso Pelikasvatus nuorisotyössä 1.

Kehittämistehtävässä on pakollisena kirjallisuutena kaksi teosta:
1) Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta myös e-julkaisuna.
2) Lauha, Heikki; Tuominen, Suvi 2016. Suuntaviivoja digitaaliseen nuorisotyöhön. Verke. Saatavilla osoitteessa: https://www.verke.org/julkaisut/kohti-digitaalista-nuorisotyota/

Koulutus Avoin AMK
Toteutustapa Verkko-opinnot
Toteutusaika 03.10.2022 – 11.12.2022
Aikataulut ja työskentelytavat Opinnot järjestetään kokonaan verkossa. Opintojaksolla on reaaliaikaisia webinaareja, itsenäisesti toteutettavia tehtäviä sekä laajempi parina / ryhmänä toteutettava kehittämistehtävä, johon opiskelija saa palautetta lehtorilta ja muilta opiskelijoilta. Opintojakson oppimisalusta aukeaa 3.10. Laajemman tehtävän palautuspäivä on 4.12.

Opintojaksolla on kuusi aihetta, joihin jokaiseen liittyy opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Osa aiheista vaatii ajallisesti enemmän työtä kuin toiset. Aiheita ei tarvitse suorittaa järjestyksessä, vaan opiskelija voi itse valita perehtymistahdin, kunhan suorittaa vaaditut osiot ennen jokaista webinaaria. Opintojakson kokoavana tehtävänä suoritetaan laajempi kehittämistehtävä ryhmissä.

Opintojaksolla on kolme reaaliaikaista webinaaria

  • 12.10.2022 13.00 – 16.00
  • 02.11.2022 14.00 – 15.30
  • 28.11.2022 13.00 – 16.00

Opiskelijan on osallistuttava reaaliaikaisesti vähintään kahteen webinaariin saadakseen opintojakson hyväksytysti suoritetuksi. Webinaarien luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt, minkä vuoksi läsnäoloa vaaditaan. Lisäksi opiskelijat osallistuvat yhteen roolipelisessioon, tarjolla on useita vaihtoehtoisia aikoja, joista opiskelija voi valita itselleen sopivimman.

Ilmoittautumisaika 1.8.2022-23.9.2022 klo 23:59
Vastuuhenkilö Suvi Tuominen (etunimi.sukunimi@humak.fi, p. 050 4705 422)
Neuvonta Avoimen AMK:n opintoihin, ilmoittautumiseen, maksuihin, todistuksiin liittyvä neuvonta:
avoinamk@humak.fi
p. 029 451 9230

Opiskelija

  • Opiskelija osaa toteuttaa nuorten ikään ja kehitystasoon soveltuvaa pelitoimintaa.
  • Opiskelija saa valmiuksia kehittää ja käynnistää pelitoimintaa osana nuorisotyötä.
  • Opiskelija tutustuu roolipelaamiseen, pelinkehittämistoimintaan ja pelillistämiseen.

 

Uusi opintojakso. Ei vielä opiskelijapalautetta.