Opiskelija tutustuu yhteisöllisesti ja itsenäisesti yhteisöllisen oppimisen online-lähiopetustilanteiden suunnitteluun ja toteutukseen sekä niissä tarvittavaan tekniikkaan. Suunniteltavat online-lähiopetustilanteet, webinaarit voivat olla kestoltaan eri pituisia. Opiskelija tutustuu webinaarien suunnittelussa käytettäviin pedagogisiin lähestymistapoihin ja malleihin sekä syventyy niistä yhteen. Opintojaksolla esitellään ja hyödynnetään Humakissa kehitettävää tutkimustietoon perustuvaa alustavaa CPSCOL-mallia* webinaarien pedagogisen suunnittelun tueksi, kuten myös CPSCOL-käytännön työn periaatteita muistilistaksi online-lähiopetuksen järjestäjille.
Opiskelija harjoittelee opintojakson aikana konkreettisesti, eli suunnittelee ja toteuttaa webinaarin valitsemastaan teemasta omalle viiteryhmälleen sekä itsearvioi ja dokumentoi sen. Opiskelija saa ja antaa vertaispalautetta pienryhmissä. Opintojaksolla tuetaan opiskelijaa yhteisölliseen oppimiseen myös itsenäisen kehittämistehtävän toteutuksen eri vaiheessa.
Sisältö:
- Yhteisöllisen oppimisen suunnittelu osaksi online-lähiopetustilanteiden suunnittelua ja toteutusta
- Yhteisöllisen oppimisen webinaariympäristöt ja tekniikat
- Webinaarien suunnittelussa käytettäviä pedagogisia lähestymistapoja ja malleja sekä niistä yhteen syventyminen.
*Opintojaksolla esitellään ja hyödynnetään Humakissa kehitettävää tutkimustietoon perustuvaa alustavaa CPSCOL-mallia (Preliminary Coaching Pedagogical model for Synchronous Collaborative Online Learning CPSCOL)