Seikkailukasvatus taso 2, 20 op -osaamiskokonaisuus- TÄYNNÄ

Opintokokonaisuus varattiin loppuun. Voit ilmoittautua jonotuspaikalle sähköpostitse avoinamk@humak.fi.

Seikkailukasvatuksen tason 2 opinnot ovat jatkoa tason 1 opinnoille. Opinnot kehittävät seikkailukasvattajan päätöksenteko-, ohjaamis- ja turvallisuustaitoja. Opiskelu harjoittaa seikkailukasvattajan taitoja erilaisissa olosuhteissa, huomioon otetaan eri vuodenaikojen ja erilaisten toimintaympäristöjen tuomat haasteet. Lajiteknisinä taitoina opitaan ja hyödynnetään jäätikkö- ja vuoristovaellus sekä talvivaellustaitoja. Oppimisympäristöt ovat Seikkailukasvatus taso 1 verrattuna haastavampia ja tarjoaa mahdollisuuden laajentaa ja syventää aiempaa lajiteknistä osaamista.

Opinnoissa edellytetään opintojen käytännön toteutuksen näkökulmasta riittävää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä toimintakykyä. Opiskelijan tulee pystyä toimimaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja ryhmissä, osallistumaan sekä lyhyille että pidempikestoisille, useamman päivän mittaisille vaelluksille (syys- ja talviaika) sekä toimimaan vastuullisesti ja turvallisuutta edistävällä tavalla.

Opinnoissa seurataan käytännössä elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita, jossa oppiminen tapahtuu kolmikannassa: yksilö – ryhmä – ympäristö. Opiskelijoiden rooli opintojen eteenpäin viemisessä on keskeinen. He ottavat käytännön vastuuta opintojen aikana taitojensa ja kykyjensä mukaan mahdollisimman paljon lehtoreiden toimiessa toiminnan ylläpitäjinä ja suunnan näyttäjinä. Opintojen tuloksena on asiantuntija, joka pystyy opintojakson päätyttyä itsenäisesti johtamaan seikkailukasvatuksellisia prosesseja.

Ennakkovaatimukset

HUOMIO! Opiskelijalla tulee olla Seikkailukasvatus taso 1 -osaamiskokonaisuus kokonaisuudessaan suoritettuna ennen Seikkailukasvatuksen taso 2 -osaamiskokonaisuuteen ilmoittautumista. Mikäli SKER1-opintoihin liittyviä tehtäviä on palauttamatta, pääsee jonotuslistalle, vaikka ostaisi opinnot verkkokaupasta. Osallistujalla tulee olla toiminnan kannalta riittävä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen suorituskyky.

Kou­lut­ta­ji­na seik­kai­lu­kas­va­tuk­sen huip­puo­saa­jat

Ope­tus­hen­ki­lö­kun­ta on kor­keas­ti kou­lu­tet­tu­ja ja ko­ke­nei­ta ul­koil­maih­mi­siä, niin tek­nis­ten la­ji­tai­to­jen, tur­val­li­suu­so­saa­mi­sen, ym­pä­ris­tön­hal­lin­nan kuin oh­jaa­mi­sen­kin sa­ral­la.

  • Eeva Mäkelä: yhteiskuntatieteiden maisteri, ACMG Ski Guide, lumiturvallisuuskouluttaja, kalliokiipeilykouluttaja, melontaopas
  • Jussi Muittari: Liikuntatieteiden maisteri LitM, IFMGA vuoristo-opas, lumiturvallisuuskouluttaja
  • Jussi Hynninen: Liikuntatieteiden maisteri LitM. ISIA hiihdonopettaja ja kouluttaja, lumiturvallisuuskouluttaja, melontaopas
  • Kai Lehtonen: KM, erityisluokanopettaja, melontaopas ja kouluttaja, vaellusopas, lumiturvallisuuskouluttaja

Osaamiskokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot

  • Johtajuus seikkailukasvatuksessa, 5 op
  • Seikkailukasvatuksen menetelmät, 5 op
  • Elämys- ja seikkailukasvatuksen menetelmien soveltaminen 10 op

Kenelle?

Seikkailukasvatuksen avoimen AMK:n opinnot sopivat täydennyskoulutukseksi ohjaamisen parissa toimiville, kuten kasvatuksen, nuorisotyön ja opetusalan ammattilaisille, mukaan lukien elämysmatkailun ja turismin parissa työskentelevät.

Kustannukset

Osaamiskokonaisuuden hinta on 300 euroa, joka maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisäksi:

  • Opiskelijat vastaavat henkilökohtaisesta varustuksesta
  • Humak antaa käyttöön ryhmävarusteet, kuten keittimet, teltat, vaellusraudat ja -hakut, liukulumikengät ja vetoahkiot
  • Tarpeelliset vakuutukset ja matkat oppimisympäristöihin opiskelijat kustantavat itse. Humakin vastuu kattaa toiminnan opintojen aikana.
  • Helsingin kampuksella ja Äkäslompolossa on opetustilojen yhteydessä ruokailumahdollisuus
Koulutus Avoin AMK
Toteutustapa Lähiopetus toteutetaan Humakin Helsingin kampuksella (Ilkantie 4, 00400 Hki) ja Äkäslompolossa (Sannanrannantie 3, 95970 Äkäslompolo).

Vaellukset toteutetaan Pohjois-Norjassa ja -Ruotsissa ja Ylläs-Pallas kansallispuiston alueella.

Toteutusaika 15.04.2024-31.03.2025
Aikataulut Osaamiskokonaisuuteen kuuluu neljä lähijaksoa:

1. lähijakso: 08.05.2024-12.05.2024 Helsingin kampus

  • Vuoristo- ja jäätikkövaellukselle valmistava lähijakso
  • Helsingin kampus sijaitsee Haagassa osoitteessa Ilkantie 4, 00400 Helsinki. Opetus tapahtuu kampuksella ja lähiympäristöissä.

2. lähijakso: 25.08.2024-31.08.2024 Pohjois- Norja ja -Ruotsi

  • Vuoristo – ja jäätikkövaellus
  • Opetus alkaa ja päättyy Pohjois- Norjan tai – Ruotsin alueella olosuhteista riippuen.

3. lähijakso: 05.02.2025-09.02.2025 Äkäslompolo

  • Talvivaellukselle valmistava lähijakso
  • Opetus toteutetaan Äkäslompolossa, opetustilat Jounin kauppa 2. krs, Sannanrannantie 3, 95970 Äkäslompolo

4. lähijakso: 09.03.2025-15.03.2025 Äkäslompolo, Pallas – Ylläs kansallispuisto

  • Talvivaellus
  • Lähtö- ja paluupaikka Äkäslompolo, Jounin kauppa 2 krs. Talvivaellus toteutetaan Pallas-Ylläs Kansallispuiston alueella

Huomio! Pidätämme oikeuden muutoksiin aikatauluissa.

Ilmoittautumisaika Ilmoittautuminen alkaa 05.02.2024 klo 7.00 ja päättyy 15.04.2024.

Opiskelupaikkoja 16 kpl. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tärkeää! Opiskelijalla tulee olla Seikkailukasvatus taso 1 -osaamiskokonaisuus kokonaisuudessaan suoritettuna ennen Seikkailukasvatuksen taso 2 -osaamiskokonaisuuteen ilmoittautumista. Mikäli SKER1-opintoihin liittyviä tehtäviä on palauttamatta, pääsee jonotuslistalle, vaikka ostaisi opinnot verkkokaupasta.

Vastuuhenkilö Lisätiedot ja tiedustelut: Eeva Mäkelä (eeva.makela@humak.fi, p. 0400 349 292)
Neuvonta Avoimen AMK:n opintoihin, ilmoittautumiseen, maksuihin, todistuksiin liittyvä neuvonta:
avoinamk@humak.fi
p. 029 451 9230

HUOMIO! Humakin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua verkkokaupassa avoimeen AMK:hon varatuille opiskelupaikoille.

1. Johtajuus seikkailukasvatuksessa, 5 op

Tavoite
Opiskelija

  • tunteet erilaisia johtamistyylejä ja valmennuspedagogiikan menetelmiä
  • tuntee johtamisen periaatteet seikkailukasvatukseen liittyvässä toiminnassa
  • soveltaa erilaisia ohjaustyylejä: itseohjautuvuus, aktiivinen seuraajuus ja asetettu johtajuus
  • on tietoinen johtamisvalmiuksistaan ja kehittää niitä tavoitehakuisesti
  • käyttää tilanteesta riippuen erilaisia päätöksentekomenetelmiä

Sisältö
Opiskelija

  • kehittää ymmärrystä johtamistaidoista, joita tarvitaan turvallisen ja tavoitteellisen ulkoilma- ja seikkailutoiminnan toteuttamiseen. Kurssilla keskitytään erilaisiin johtamisvalmiuksiin ja niiden kehittämiseen. Lisäksi kiinnitetään huomiota johtajien itsetuntemukseen ja siihen, miten hyvän johtajuuden menetelmiä ja käytäntöjä voidaan kehittää edelleen.
  • oppii soveltamaan erilaisia johtamistyylejä ja päätöksentekomenetelmiä ottaen huomioon oman osaamisensa tason, kohderyhmän ja tilanteen.

2. Seikkailukasvatuksen menetelmät, 5 op

Tavoite
Opiskelija

  • kehittää ja syventää lajiteknisiä taitojaan ja hankkii kokemusta toimimisesta haasteiltaan erilaisissa ympäristöissä
  • harjoittelee ohjaamaan taitotasoaan vastaavia seikkailuaktiviteetteja ja valitsee niihin sopivan oppimisympäristön
  • osoittaa ymmärtävänsä keskeiset turvallisuuden hallintamenetelmät ja tunnistavansa riskitekijät
  • suunnittelee ja tuottaa tavoitteellisia seikkailuaktiviteetteja

Sisältö
Opiskelija

  • kehittää ja syventää taitojaan seikkailukasvatusmenetelmissä ja niiden mukaisissa oppimisympäristöissä
  • oppii havainnoimaan ja ottamaan huomioon toimintakohtaisia näkökulmia seikkailuaktiviteettien hallinnassa ja ohjauksessa
  • hyödyntää taitojaan ja tietojaan erilaisissa ympäristöissä ja huomioi fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen turvallisuuden hallinnan
  • harjoittaa taitoaan suunnitella ja tuottaa toimintaa, jolla on kasvatuksellisia tavoitteita.

3.  Elämys- ja seikkailukasvatuksen menetelmien soveltaminen, 10 op

Tavoite
Opiskelija

  • syventää tietämystään seikkailukasvatuksen menetelmistä sekä harjoittaa ja kehittää teknisiä lajitaitojaan
  • oppii valitsemaan sopivia menetelmiä ja ympäristöjä kohderyhmän taitotason ja kasvatustavoitteiden mukaisesti
  • tunnistaa omat taitonsa ja osaamisensa ja osaa soveltaa niitä tehokkaasti erilaisissa ympäristöissä
  • arvioi osaamisensa kehittämistarpeita ja luo tavoitteita osaamisensa kehittämiseksi
  • hallitsee erilaisia turvallisuus- ja riskinhallintataitoja ja osaa asianmukaiset menettelytavat ja dokumentoinnin.

Sisältö
Opiskelija

  • laajentaa kokemustaan ja tietojaan lajiteknistentaitojen ja seikkailukasvatuksen menetelmien soveltamisesta
  • harjoittaa seikkailuaktiviteettien hyödyntämistä kasvatuksellisena menetelmänä ja vahvistaa ymmärrystään ja käsitystään aiheesta
  • parantaa itsetuntemustaan arvioimalla pätevyyttään toiminnan turvallisuuden ylläpitämiseksi ja valitsemalla sopivia ympäristöjä
  • voi erikoistua yhteen tai useampaan seikkailuaktiviteettiin ja saada valmiuksia niiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.